معمول ترین مغالطات جاری نسبت به نظریه ی بازار آزاد، مغلطه ی توسل به ترس و برانگاشت های آخرالزمانی ست، و در نتیجه اثبات و توجیه دخالت همه جانبه ی برادر بزرگتر و البته خِنگی به نام دولت که قرار است سوار بر شانه هایمان در مقابل خطرات ناشی از آن حفظمان کند.
در مغلطه ی مورد اشاره، مردم را با ترسانیدن از بزرگ شدن و ایجاد انحصار توسط شرکت ها و در نهایت به بردگی رفتن انسانها توسط سازمان های بیچهره—غول های تنومندی که سر به آسمان میسایند—به سمت اقتصاد برنامه ریزی شده ی متمرکز سوق داده، و چاره را در واگذاری مقدار بیشتری اقتدار و کنترل به دولت و افزایش طول و عرض آن می جویند؛ بماند که تاریخ همواره خلاف این موضوع را نشان داده، و اکثر قریب به اتفاق انحصارهای معاصر نتیجه ی مستقیم دخالت دولت هاست.
دنیای داتکام ها محل مناسبی برای مشاهده ی نمونه های نقض این مغلطه است؛ چرا که حرکت بر لبه ی تکنولوژی و سرعت بی مانند رشد و تحول این صنایع، مشاهده ی ظهور و سقوط انحصارهای طبیعی و واکنش بازار به آنها را در فواصل نسبتا کوتاه زمانی ممکن می سازد.
فیس بوک پس از در هم شکستن اکثر رقبای موجود—از مای اسپیس گرفته تا فرندستر— و با در اختیار داشتن بیش از ده درصد جمعیت کره ی زمین—بیش از هفتصد و پنجاه میلیون نفر مشتری وفادار—تقریبا تمام تظاهرات بالینی انحصار طبیعی را در حالی نشان میدهد که هیچ دولت و قانونی مراقب توسعه یا مانع انحصارش نیست. برعکس، تاثیر فیسبوک بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و تحولات سیاسی اخیر خاورمیانه چنان جایگاهش را تثبیت و تاثیرش را ملموس کرده که بزرگان بازاریابی در خواب هم تصورش را نمیکردند. در عمل اما، هیچیک از اینها نتوانسته اند مانع ورود حریف های قدر جدید به بازار شده، و جلوی تلاش و سرمایه گذاریشان برای شکار مشتریان و آغاز رقابتی جدید را بگیرند؛ بوق و کرنای گوگل پلاس از نخستین شب تولد خواب را از رقبا گرفته، فیسبوک را برای حفظ سهم بازار، مجبور به تلاش برای طراحی فوری و ارائه خدمات و محصولات جدید کرده است. و برنده در این میان، مشتریان هستند که قادرند محصول بهتر را متناسب سلیقه و نیازهایشان تشخیص داده و به قیمت ارزانتری—در اینجا رایگان— استفاده کنند.
پینوشت: مقایسه کنید با ایده ی ساده انگارانه ی شبکه ی انحصاری ملی، جائی که علی رغم پرداخت پول بیشتر—مستقیم یا غیر مستقیم—و از دست دادن قدرت انتخاب، فقدان رقابت و انحصار دولتی باعث تجربه ی مجدد محصولی با کیفیت اتومبیل پیکان خواهد شد؛ نمونه ی دیگری از انحصار دولتی که با قیمت چندبرابر و منت حمایت، سالها سوار بر دوش یک ملت بود—و اسلافش البته همچنان در حال سواری اند—.
No comments:
Post a Comment